Tuesday, October 21, 2008

Ikan oh Ikan....versi malaysia

Lucu sungguh bila membaca blog Laila tentang tajuk di atas. Mengekek saya dan hubby membaca tulisan itu.
Ceritanya begini : Satu malam saya dan laila berYM.Topik utamanya pasal ikan dan cara memasaknya. Saya memang kurang arif sangat nama pelik2 ikan dinegara orang putih tu. Maka sambil berYm saya pun bertanyalah kat hubby disebelah nama2 ikan yang dia selalu makan masa kat sana.Dia pun cite satu-satu Dan saya pun tulis dengan confidentnya. Nak jadi cite dia cakap sole fish .....sekali saya tulis soul fish! hahahahahhaah

Ampunlah Laila....tutorial yang kak eka bagi tersesat jalan... heheheheh
Maka disini saya perturunkanlah ilmu ikan yang saya belajar dari googles....


MACKEREL
SALMON FISH
Warna oren kemerah-merahan...hehehhehehe. Boleh gitu ?
Resepinya : Bakar/goreng garing dan perah asam limau diatasnya. Ikan favorite sekeluarga saya.

MULLET FISH Kak lina..ikan ni nak masak apa? Di Malaysian ni ada ke?

SOLE FISH

Ampun sesangat Puan Laila pasal information ikan ni. Ikan Pari dan ikan sebelah banyak bezanya !!!!!!!! hehehheheh
Saya suka makan ikan sebelah ni...Kalau goreng sedap nih....

TUNA FISH
Ikan Tuna ni sah sedap kalau masak berlada campur halia tumbuk...yummy yummy
Macam rupa ikan tongkol kan? Macam rupa ikan kayu pun ada....

IKAN MASIN aka SALTED FISH

Laila......Cuba cari ikan ni kat Jerman. Sedap ni goreng panas-panas dan cicah sambal belacan! hehehehheheheh

3 comments:

Lily Haslina Nasir said...

kak eka, best pulak belajar pasal ikan dekat sini. ikan yg kak eka kata mcm ikan pari tu kalau pandang macam ikan belida.. lebar lebar bukan? dlm kolam kita ada bnyk ikan tu. memang sedap kalau goreng garing-garing.

ps: laila, makan ikan kering & cili padi & bawang goreng banyak-banyak plus cencaluk.. best wooo

Eka Fahara said...

lily Has,
Ikan belida tu ikan air tawar yer?
Ikan sebelah ikan air laut.
Wah!kolam kau banyak ikan tu ya, nantilah akak gi pancing kat situ!!!!!hahahahahhah
Lily, lepas ni kita masak segala macam ikan dan masukkan dalam blog.Sah laila meroyan!!!!! heheheheheh!!!!

laila kamilia said...

kak lily ngan kak eka ni memang saja nak bagi aku terliur

ALAF21

ALAF21