Thursday, September 3, 2009

RON95 vs RON97


Bengong saya sekejap bila sorang budak bangla menahan saya dari mengisi minyak kereta di salah satu stesen minyak Petronas di Bangi. Siap mengewang tangan menahan saya membuka pintu tangki kereta. Suspen saya menengok lagaknya. Saya tunggu dia menghampiri saya dengan dahi berkerut.
"Akak...ini RON97 ...sana punya pam baru RON95" Dia menunjukkan tulisan besar di atas pam minyak.
Hah! seketika saya ternganga. Konfius! RON95? RON97? Ada beza ka? Selalu saya isi minyak apa?
"Kereta ni tak boleh isi RON97 ka?" saya bertanya sambil menarik kad kredit dari slot mesin. Dalam hati dah berbeka. Kalau bangla ni kata tak boleh mau haru saya sebab bayaran telah pun dibuat.
"Boleh..boleh. Tapi kereta semua guna RON95 bagus.." Dia jawab sambil tersengeh. Selamba dia menarik pam dan terus mengisi minyak kereta saya.
Adoi! saya rasa macam nak luku kepala bangla tu! Lagaknya tadi macamlah nak menghalang saya dari tersilap isi minyak! Alih2 dia yang tolong isikan.
"Bagus ka RON95?" saya sengaja bertanya.(Sebenarnya saya pun buta ilmu pasal dua beradik RON tu!)
"Tak dak tau! Bos kata kasi tau semua orang minyak apa mau isi, jangan kasi orang silap isi"
"Kalau silap isi RON97 atau RON95 kereta tak dak jalan ka?" Saya buat-buat bertanya.(Memang saya x tau pun heheheheh)
"Jalan jugak! Semua minyak sama jugak" jawabnya sambil geleng-geleng kepala.
"Kalau macam tu lepas ni saya isi Diesel lah..." kata saya buat-buat bodoh.
"Ayo.yo. Itu tak boleh kak! Itu minyak ini kereta tak jalan punya!" cepat dia menjawap. Wajahnya nampak kalut.Dia menutup pintu tangki minyak kereta dan meletakkan kembali pam ke tempatnya.
Saya rasa nak tergelak melihat mimik mukanya. Kesian pun ada jugak.
"Dah berapa lama keje sini? "
"Baru dua hari keje sini."
Patutlah!!!!!
Saya mengucapkan terima kasih dan membuka pintu kereta.
"Akak..ini kereta jangan isi Diesel tau!"
Saya tergelak mendengar pesanannya.

No comments:

ALAF21

ALAF21